Prečo?
Ako som v predošlých článkoch písal, nie je veľmi ľahké špecifikovať čo to vlastne šamanizmus je. Na pripomenutie:
Čo je to ŠAMANIZMUS - duchovný základ severoázijských prírodných národov (tunguzských kmeňov), veriacich v existenciu dobrých a zlých duchov, ktorí sa môžu prejaviť alebo môžu byť vypočuté médiom – šamanom, prastará forma viery prírodných národov, kde šaman plní úlohu náboženskú, lekársku, kultúrnu niekedy aj politickú a právnickú. Ide o súbor techník, pomocou ktorých človek dosahuje extázu - definícia podľa M. Eliadeho.
Čo šamanizmus nie je :
Šamanizmus nie je náboženstvo - neexistuje v ňom boh ani bohovia, nemá chrámy. Šamanské predstavy sveta vychádzajú z bezprostrednej skúsenosti a je zameraný na prítomnosť
Šamanizmus nie je jednotný systém – má veľa rôznych foriem a nie je organizovaný
Šamanizmus nie je vývojovo ukončený – stále sa mení a vyvíja
Z týchto dôvodov sa akékoľvek informácie o šamanizme týkajú jednej alebo viacerých šamanských učení, alebo kmeňov prírodných národov, zväčša neplatia všeobecne.
V súčasnosti sa často so šamanizmom spája meno Michael Harner a jeho core-šamanizmus (jadrový šamanizmus, ktorý extrahoval z rôznych smerov to "podstatné"), Carlos Castaneda a tiež americký smer.
V Európe sa však postupne rozširuje iný typ šamanských skúseností, tie pôvodné, ktoré si poniektorí uchovali. Či už sú to návštevy z Tuvi alebo návraty k šamanizmu pôvodných obyvateľov Severnej Ameriky (Native American).
Tieto smery sa šíria hlavne v oblasti nemecky hovoriacich krajín.
Vo svojej podstate sa tieto "historickejšie smery" líšia iba v drobných detailoch, ale skúsim ich načrtnúť a porovnať s šamanizmom Harnera či Castanedu.
1.) Core šamanizmus M. Harnera alebo inak povedané instantný šamanizmus.
Harner študoval a žil v komunitách, ktoré šamanov mali vo svojom strede a snažil sa poznať a roztriediť techniky používané šamanmi. Následne z nich vybral súbor takzvaných základných techník, ktoré sa opakovali. Tie začal učiť ľudí západnej civilizácie a snažil sa ľudí dostať ku koreňom ktoré opustili. Jeho cestu vyučuje Nadácia pre štúdium šamanizmu (FSS) pod heslo, šamanizmus je pre každého.... samozrejme za finančnú odplatu (nesúdim, konštatujem). Používa sa pri práci niekoľko "silových" piesní.
2.) Castanedovo učenie dona Juana, je z istej časti skôr magický ako šamanský. Svojim spôsobom šaman môže robiť dané veci ale málokedy bol špecifikovaný na nejakú činnosť. Často sa vyjadrujú ku Castanedovi, že si všetko vymyslel a bol iba dobrý spisovateľ, s poznatkami z detstva (narodil sa v Peru). Castanedovo učenie v istých momentoch inklinuje skôr k náboženským praktikám - kňazstvu.
3.) Sibírsko-mongolský šamanizmus je svojim spôsobom "starý". Používa z generácie na genráciu predávané rituálne znalosti. Ale často je zmiešaný z budhizmom či lámaizmom. Vo svojej podstate tento druh šamanizmu je skrytý a utajovaný, i napriek tomu, že sa vyučuje.
4.) Severoamerický šamanizmus je vo veľa veciach podobný ako sibírsko-mongolský, je predávany následníkom a je postavený rituálne. Na druhej strane väčšina Indiánov mala znalosti o svojich silových zvieratách a vedela spraviť aj jednoduché rituály a šamana volali len na veci, ktoré sa týkali kmeňa alebo na zložitejšie veci, ako odprevádzanie mŕtvych či liečenie. Prakticky bežný Indiáni zvládali veci ako "moderný šaman"
5.) Piatou skupinou sú ostatné šamanské skupiny (v Ázií, Austrálií a Južnej Amerike), ktoré sú akousi kombináciou sibírsko-mongolského a Severoamerického šamanizmu. Akurát sa častejšie šamanmi využívali pomocné rastlinné látky (drogy).
V podstate už podľa Eliadeho a informácií o tom, čo šamanizmus nie je, je v popredí otázka. Existuje vôbec šamanizmus?
Osobne si myslím že neexistuje, vždy je len šaman. Dôvodov mám na to niekoľko:
1.) Je len šaman, jedinec. To či vznikol v modernej dobe alebo v minulosti je nepodstatné. Kurz a naučenie sa postupov s človeka šamana neurobí. Šamanom sa človek stáva určením. Vyberie si ho osud.
2.) Učiť sa čosi o šamanskom svete, techniky a možnosti môže ktokoľvek. Väčšina istý čas aj dané informácie vie použiť. No časom dotyčný zabudne alebo narazí na svoje hranice.
3.) Pokiaľ človek má informácie a neprinášajú mu to čo očakával, vzdajú to aj sami.
4.) Existuje univerzálny systém na prácu s Vesmírom a inými realitami. Ale je jedno ako sa nazýva v podstate pri používaní vždy ide o jednotlivca.
5.) Šamani až na výjnimky, vždy pracovali ako jednotlivci. A ako jednotlivci mali svoj špecifický prístup.
6.) Vízie, ktoré vedú šamana sú striktne osobné, i keď ide o pomoc iným.
Otázkou je len sila toho, ako silno sa držíme svojej predstavy sveta.
Toto sú však iba moje názory na vec a moja pravda, ktorá z pohľadu iného môže byť triviálna.
Každý z nás si svet škatulkuje a málokedy je ochotný brať svet ako komplex dejov a situácií. Na druhej strane ten komplex na každého z nás pôsobí jedinečne, a už dávno nemáme určené miesto v spoločnosti...
Avšak sú chvíle, kedy nám miesto určuje Osud, Duchovia či Boh a vtedy sa tomu i tak nevyhneme.
Často sa ľudia snažia byť šamanmi či niekým, kým nie sú. Snažíme sa byť lepším šamanom, liečiteľom či manažérom.
Možno by stačilo snažiť sa byť lepším človekom.
Šaman sám umiera a sám sa rodí, bez chvály a poznania.
Sám nič nevie ale všetko vidí, ako súčasť konania.
Šamanizmu 6.časť - Obroda či úpadok?
17.05.2011 11:01:57
V podstate dochádza v súčastnosti k obrode šamanských techník. Otazka znie či nie na škodu veci.
Komentáre